Printeaza pagina / articolul

Elevii claselor a V-a și cadrele didactice implicate în procesul instructiv-educativ al acestor clase vor utiliza, în primele opt săptămâni ale noului an școlar, un Compendiu introductiv pentru gimnaziu. Decizia aparține ministrului Educației Naționale, Liviu Marian Pop, și are ca obiectiv sprijinirea elevilor de clasa a V-a afectați de absența temporară a manualelor școlare.

Compendiul include resurse de învățare și propune o abordare modernă, interactivă, sintetică, menită să încurajeze gândirea critică şi comunicarea prin activităţile şi aplicaţiile integrate. Suplimentar, pentru dezvoltarea unor activităţi de învăţare se fac trimiteri inclusiv la materiale disponibile on-line.

Documentul are 296 de pagini și este structurat pe 6 arii curriculare: Limbă şi comunicare (Limba şi literatura română, Limba modernă 1 –  Engleză și Franceză și Limba modernă 2 – Engleză, Franceză și Germană), Matematică și Științele Naturii (Matematică, Biologie), Om și societate (Educație socială, Istorie, Religie – cultul ortodox, Geografie, Religie – cultul penticostal), Arte (Educație plastică, Educație muzicală), Tehnologii (Educație tehnologică și aplicații practice, Informatică și TIC), Consiliere și orientare (Consiliere și dezvoltare personală). Fiecare lecție este reflectată în mod distinct, fiecare disciplină având alocate un număr de pagini corelat cu numărul de ore pe săptămână alocate studiului, potrivit planului-cadru.

Cele mai importante avantaje ale acestei resurse de învățare sunt următoarele:

  • accesul la resurse de învăţare absolut necesare, în contextul în care anumite discipline (Informatică şi TIC) sunt studiate pentru prima dată
  • accentul se mută de pe conţinuturi, esenţializate în acest material, pe crearea unor contexte de învăţare relevante în dezvoltarea competenţelor generale şi specifice indicate de programele şcolare
  • elevii au ocazia să facă mai ușor legături între diferite discipline prin intermediul unor activități prin care pot extinde/transfera achizițiile în contexte noi.

Conţinutul a fost elaborat de grupuri de lucru cu experienţă în dezvoltare de curriculum, sub coordonarea metodologică a Institutului de Ştinţe ale Educaţiei, instituţie în subordinea Ministerului Educaţiei Naţionale. În plus, resursele pentru fiecare disciplină au primit aviz favorabil şi din partea unui referent ştiinţific (cu expertiză de specialitate și curriculară). Principiul pedagogic esenţial pe care acest material îl dezvoltă este cel de învățăre activă, în care elevul nu este doar un receptor, ci un participant activ la propria învăţare.

Ministerul Educației Naționale și Institutul de Științe ale Educației pun la dispoziția tuturor elevilor care încep anul acesta clasa a V-a o resursă de învățare pentru primele 8 săptămâni de școală: Compendiu introductiv pentru gimnaziu.

Prin activitățile și aplicațiile propuse, compendiul propune o abordare modernă și interactivă, menită să încurajeze dezvoltarea competențelor cheie. Principiul pedagogic de la care pornește acest compendiu este cel de învățare activă, prin care elevul nu este doar un receptor, ci un participant implicat în propria învățare.

Acest material a fost elaborat de grupuri de lucru cu experiență în dezvoltarea de curriculum, sub coordonarea metodologică a Institutului de Științe ale Educației și cu validarea unui grup de referenți științifici.

Compendiul poate fi un reper și pentru activitatea profesorilor care, începând cu acest an școlar, vor implementa noile programe școlare la clasa a V-a.

Compendiul poate fi descărcat gratuit aici:Compendiu_clasa_a_V-a